top of page
Writer's pictureRuddy Vinck

Heb je wat aan 3, 5 of 7 tips voor een aangenamer leven op het werk ?


Een spontane vraag tijdens een infogesprek. “Heb je geen tips voor een aangenamer leven op het werk? In een paar zinnen of wat kernwoorden is OK”.

Een korte samenvatting van het verdere gesprek met de 3 kernzinnen (!), veel vraagtekens en een paar adviezen.

Start met je privéleven

Voor een betere life work balance ? Neen niet echt aangezien ik niet meteen een lijn trek tussen beide. Investeer dus in geluk naast de “werkvloer”. Bouw je sociaal netwerk uit via je partner, vrienden, familie en ook je collega’s. Sport (beweeg!) en neem bij voorkeur deel aan diverse andere activiteiten. Probeer dagelijks één ding te doen dat je zelf echt leuk vindt. Een collega raadt zelfs aan om actief te “piekeren” waarbij je focust gedurende een toegemeten tijd (bv half uurtje) op negatieve(re) gedachten en eventuele zorgen. Om dat daarna los te laten.

Dan toch een evenwicht ? Ja maar dan tussen je persoonlijke draagkracht en draaglast zodat je stressbalans niet doorslaat. Externe factoren spelen een rol en zorgen voor druk.

Een fijn privéleven zorgt dan voor evenwichtiger “werkleven” en een grotere weerbaarheid.

Zet je op de goede stoel

Zoek daarvoor het antwoord op vragen zoals wat is echt belangrijk voor je ? Wat wil je doen, bereiken ? Is dat de erkenning als specialist, het opzetten van een eigen bedrijf (bijberoep ?), vooral zelfstandig aan de slag kunnen, een bijdrage aan de maatschappij leveren , of …? Een top 3, 5 of 10 van wat belangrijk is wordt dan een handige lijst om op verder te werken.

Om een loopbaan leefbaar te houden, is het belangrijk dat jouw talenten en waarden overeenkomen met de job inhoud en de waarden van het bedrijf.

Komt de taakinhoud tegemoet aan wie jij bent? Benut de job nog altijd jouw kerntalenten? De talenten waarmee je geboren bent en die de basis van je persoonlijkheid bepalen?

Ga naar de DOE modus

Merk je dat het evenwicht verstoord is, dat jouw motivatie op een laag pitje staat en de job niet meer helemaal is wat hij geweest is? Onderneem actie want de uiteindelijke boodschap is “Doe er iets aan”. Wacht niet tot men het voor jou doet. Stel bv. aan je baas of collega’s voor om bepaalde (deel)taken anders te organiseren.

Werk aan je persoonlijke ontwikkeling, volg een algemene/ technische …opleiding, vraag hulp aan bv. een collega of informeer je via boeken, video’s, … En lukt het uiteindelijk toch niet dan staat je stoel waarschijnlijk ergens anders.

Ondertussen heeft de vraagsteller tijd vrij gemaakt voor een loopbaancoaching traject op zoek naar antwoorden en de N van DOEN.

Recent Posts

See All
bottom of page