• Ruddy Vinck - Belbin fan

Disney, Netflix en je buurvrouw als superheld ?


#DareDevil en #SurpriseSuzy het is nog even wachten op #LuminousLucille of #CareerCathy maar ondertussen staan jullie wel je “mannetje”, heroes for more than just one day !

Dat laatste klopt helemaal !

Zo viert Disneyland Paris met allerlei acties zijn 25 jarig bestaan. Ik zie een aanbieding voor deze zomer. Naast de korting valt me vooral het thema op.

Zij vieren deze zomer met de #Marvel Superhelden. Iron Man, Captain America en Spiderman springen in beeld.

De generatie die de striphelden enkel via de originele comics kennen krijgen nu jonger gezelschap van zij die de helden via de wereld van Marvel Cinematic Universe ontdekt hebben.

Sinds 2008 worden door de Marvel Studios met een strikte regelmaat films met hun helden op het groeiende publiek losgelaten.

De voorbije jaren was er de enorme hefboom die #Netflix aan de belangstelling gaf door de series die via een kleiner scherm de fans wisten te boeien.

En dan is er nu Walt Disney die, als eigenaar van Marvel, met een eigen streaming on demand kanaal de super helden een “echt platform” gaat aanbieden.

Maar dat is voorzien voor 2019. Dus eerst deze zomer naar Disneyland Parijs ?

Of toch eventjes terug in de tijd naar het moment waar ik, zo’n 2 jaar geleden, opnieuw m’n super heroes tegenkwam.

Inclusief de superhelden van alledag, die we op de werkvloer vinden, onder collega’s maar wiens verhaal we nog niet gelezen hebben.

Het artikel van toen waar ik een deel van heb weggelaten (Herman Konings, Hans Similon) begint als volgt :

een mooi cadeau meegekregen bij het verlaten van Technopolis na het bijwonen van het #VDAB winterseminarie 2016.

Een extra cadeau eigenlijk want eerder had een sterk trio voor een kwalitatief hoogstaand programma gezorgd. De nieuwe werktrends en de uitdagingen op de (arbeids)markt waren de rode draad doorheen hun betoog.

Her en der vind je vandaag bordjes waarop het volgende staat geschreven : volatiliteit, onzekerheid, complexiteit, ambiguiteit – we leven in een VOCA (VUCA) wereld (F. Leroy)

Als derde in de rij was er Fons Leroy. Hij had het over stripfiguren en dito helden en hoe die rondlopen in oude en nieuwe denkkaders die vorm geven aan het arbeidsmarkt . Een snelle conclusie is dat we het beleid sneller, grondiger, permanent moeten veranderen.

Maar dan heeft de arbeidsmarkt helden nodig.

En die helden vinden we uitgebeeld en beschreven in de “Work Action Heroes” het boek dat “meer dan een bron van inspiratie wil zijn” en oproept tot actie. En dat aan de deelnemers werd aangeboden.

Vandaag ervaren we de wereld als onvatbaar en complex, maar dat was autorijden ooit ook. Nu parkeren we vlot omdat we onbewust bekwaam zijn geworden (Koen De Maesschalck – Colruyt – heeft het o.a. over de 4 bewustzijnsniveaus).

Als loopbaancoach kom ik wel eens “de ongekwalificeerde jongere, de arbeidsgehandicapte, de 50+er, de timide sollicitant, de werknemer die angstvallig aan zijn job vasthoudt of de medewerker met weerstand tegen alle innovatie” tegen.

Met de Belbin teamrollen verkondig ik dan weer graag de boodschap dat iedereen zijn talenten en competenties, zijn sterktes kan gebruiken in de interactie met anderen.

Ik werk dan aan het verbeteren van de samenwerking en communicatie, het bevorderen van zelfkennis en –inzicht, het vergroten van de vaardigheid én – niet te onderschatten - het plezier in het omgaan met verschillen – met het ‘anders’ zijn - van teamgenoten, van collega’s en van - waarom niet - de medemens. Ik zie de medewerker, de werknemer immers als een mens met buiten het werk een familie, een sociaal leven in de maatschappij.

“Als een medewerker van Studio 100 ’s avonds op café met de kin omhoog over zijn werkgever vertelt, zijn we in onze opdracht geslaagd. Dat toont aan dat hij trots is op zijn baan en dat hij Studio 100 meedraagt in zijn DNA” (Hans Bourlon).

Het boek is dan ook een welkom geschenk omwille van de inhoud, van de vele positieve testimonials, van de gedeelde ervaringen, van het beeld van een “universe” waar het goed is om te werken en om te leven.

De generatie van netwerkdenkers is een enorme asset voor een bedrijf, dat hen kan gebruiken om de top-downstructuur naar een soepel netwerk om te buigen. (Peter Hinssen – technologie ondernemer)

Zo zijn er de bijdragen van de “experts” die niet zeker weten wat de toekomst brengt maar met z’n allen positief – want focus op de opportuniteiten - maar realistisch – want nog veel werk aan de (werk)winkel - naar de toekomst kijken.

Wat ik in hun bijdragen lees sterkt me in de keuze die ik de voorbije jaren heb gemaakt.

Waaronder de nieuwe wending in mijn eigen loopbaancarrière als zelfstandige.

Mijn kinderen spelen daarbij een bepalende rol.

Ze zijn mijn en uw toekomst samen met de vele anderen. En zij staan binnen enkele jaren klaar om tot de arbeidsmarkt toe te treden.

Net zoals Luc Sels sta ik dus positief tegenover de huidige jonge generatie. Hij vindt ze een stuk meer #Surprise_Suzy en “de jeugd is ondernemender dan in onze tijd. De jongeren van vandaag bezitten het unieke talent om te durven experimenteren en tegelijk realistisch te blijven.”

Hij stelt dat we dit ondernemerschap moeten blijven ondersteunen.

“Vandaag moeten ondernemingen werk maken van een duurzaam loopbaanbeleid. Dat beschouwt medewerkers als de eigenaar van hun loopbaan. Het geeft hun de autonomie en de flexibiliteit om hun loopbaan aan te sturen op basis van hun talenten en behoeften” (Ans De Vos – AMS).

#DareDevil en #SurpriseSuzy het is nog even wachten op #LuminousLucille of #CareerCathy maar ondertussen staan jullie wel je “mannetje”, heroes for more than just one day !

Ik heb ook de opmerking verwijderd dat ik tijdens Fons’ zijn presentatie bedacht dat je geen babyboomer hoeft te zijn om …deze stripfiguren en deze helden te “liken” …maar dat het helpt.

De intro geeft aan dat het ondertussen voor meerdere generaties geldt.

En ik hoop dat het zeker zo is als het de Work Action Heroes betreft !

#Disneyland #Netflix #WorkActionHeroes #Marvel #talent

5 views
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon

© 2020 by Moppelhorst / MOPLBOom - Belgium                          moplboom@ruddyvinck.be                            0032 - 478 44 28