top of page
Writer's pictureRuddy Vinck

Osterwalder’s BMC

'


Won't rest until senior executives and entrepreneurs operate like surgeons!'


Het is al een tijdje geleden dat ik zelf het BusinessModel Canvas heb gebruikt.

En blijkbaar nog langer, al zo’n 5 jaar, dat ik meer interesse had in wat de Zwitser Alexander Osterwalder en zijn BusinessModel Generatie te vertellen had.


Even terug in de tijd om 4 belangrijke Osterwalder ideeën op een rij te zetten.


1. Businessplannen zijn zonde van de tijd

Nog altijd zijn er veel organisaties die hun teams vragen om na te denken over nieuwe producten, diensten en markten, door achter hun bureau een businessplan te schrijven. Zonde van je tijd! Er zijn weinig businessplannen die het eerste contact met de klant overleven. Terwijl toch meestal de businesscase op papier er heel goed uitzag.

Het proces om van idee tot succesvolle dienst te komen is niet lineair.

Het is chaos.

Het is zoeken, brainstormen, ontwerpen, testen, leren, aanpassen, weer testen, soms terug naar de tekentafel, andere keren weer bijschaven.

Pas door het proces meerdere malen te doorlopen en onzekere factoren zoveel mogelijk te onderzoeken, kun je grip krijgen op mogelijke uitkomsten en deze vastleggen in een businesscase.


2. Betaal medewerkers om fouten te maken.

Bestaande organisaties hebben de uitdaging om het huidige businessmodel goed te laten functioneren en verder te verbeteren, terwijl er tegelijkertijd nieuwe modellen en proposities moeten komen om concurrerend te blijven.

Bij de eerste ligt de nadruk op uitvoering en de bedrijfscultuur is hieromheen gebouwd: plannen, forecasts, processen verbeteren, automatisering, efficiency.


Bij het zoeken naar nieuwe businessmodellen ligt de nadruk op innovatie. Dit vraagt een hele andere cultuur. Medewerkers hebben ruimte nodig om fouten te maken, ruimte om niet te weten of iets gaat lukken, of iets gaat opleveren. Zaken die vaak niet passen in een corporate cultuur.

Osterwalder pleit voor het 'omdenken'. Betaal medewerkers juist om fouten te maken. Beloon ze. En geef ze een bonus als ze die fouten snel maken en aantonen dat ervan geleerd wordt.

Osterwalder’s “pivots’ zijn wijzigingen aan het businessmodel zonder dat er een crisis voor nodig is of uit volgt. Het bedrijf dat het snelst de meeste fouten maakt, wint.


3. Vraag niet wat een klant wil, maar vraag wat een klant wil bereiken


Als ik mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gevraagd om snellere paarden. - Henry Ford


Een fastfoodketen in de VS vroeg aan klanten welke nieuwe milkshake-smaken ze wilden. Na de nodige investeringen bleek dit echter geen effect te hebben op verkoop en klanttevredenheid. Vragen 'wat' de klant wil, is niet effectief, zo kun je concluderen. Maar pas toen met veldwerk onderzocht werd wanneer de klanten milkshakes kochten, en waarom, werd duidelijk wat de milkshake-drinkers wilden bereiken. Ze hebben in de ochtend en de avond graag iets eet- of drinkbaars in de hand om de tijd door te komen tijdens het dagelijkse filerijden naar en van het werk. Iets dat lekker lang meegaat, geen troep maakt en niet snel bederft. Uiteindelijk bleken klanten enthousiast te worden van een dikkere milkshake die lastiger door het rietje te krijgen is, en daardoor langer meegaat.


De “Waardepropositie Canvas” speelt hier op in en helpt om in kaart te brengen wat de klant wil bereiken. En welke “pains & gains” voor de klant een rol spelen om dit te bewerkstelligen.

Door vervolgens een dienst of product te ontwerpen dat maximaal “de pijn” verzacht en voordelen toevoegt voor de klant, kunnen organisaties succesvoller concurreren.


4. Ga staan en visualiseer

Er wordt veel te veel gezeten, getypt en vergaderd.

Mensen moeten staan, lopen en tekenen. Muren vol met whiteboards, posters, post-its en stiften. Met het businessmodel- en de waardepropositie canvas zijn de tools beschikbaar om één eenvoudige gemeenschappelijke taal te spreken binnen een organisatie, die bovendien op één A3 weer te geven is.

Dit is dé manier om snel veel fouten te maken in een fase waarin het nog om experimenteren en ontwerpen gaat.

Op die manier kost innovatie relatief weinig, en is het ontwerp van de dienst of het product dat uiteindelijk echt gerealiseerd gaat worden uitgewerkt op papier.

Weg met je bureau dus !

Recent Posts

See All

Commentaires


bottom of page