• Ruddy Vinck

Zijn “millenials” effectief anders ?

Het antwoord is volgens Gallup zeker positief. Volgens hen veranderen millenials de wereld op een definitieve wijze. Jim Clifton, voorzitter en CEO, in z’n commentaar besluit, verwijzend naar het rapport het volgende:

“Millennials will continue to disrupt how the world communicates ― how we read and write and relate. Millennials are disrupting retail, hospitality, real estate and housing, transportation, entertainment and travel, and they will soon radically change higher education.”


De resultaten van het 150 pagina’s tellende rapport (How millennials want to work and live) met analyses en adviezen helpen organisaties op weg naar de volgens Gallup noodzakelijke cultuur omslag.

Doel het aantrekken, behouden en geëngageerd laten werken van de “millenial”.

De millenial van het onderzoek is in de States geboren tussen 1980 en 1996. Deze generatie vormt de grootste populatiegroep en wordt in de komende jaren ook de grootste groep op de arbeidsmarkt en werkvloer.


The answer is yes ― profoundly so. Millennials will change the world decisively more than any other generation. - Gallup


Kloppen de resultaten uit het rapport met de eigen mening, kennis of perceptie van die generatie waarvan o.a. Facebook’s Mark Zuckerberg een exponent is ?


  • 71% (bijna drie op vier dus !) voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij organisatie of bedrijf. Duidelijk een niet geëngageerde generatie en een uitdaging voor bedrijven.

  • 60% van de millenials en meer dan de andere generaties staat open voor een andere functie. En dat kan zowel binnen als buiten de eigen werkomgeving. Dat verandering nodig is blijkt uit het gegeven dat slechts 7% van alle mensen die uitdaging vindt in het eigen bedrijf.

  • Eén op twee (47%) van de niet geëngageerde millenials denkt binnen het jaar van job te veranderen.

  • 21% heeft een andere job gezocht en gevonden. Daardoor is het verloop 3x groter dan bij andere groepen.

The war on talent is* on (*al een tijdje)


Het is dus aan de werkgever om aantrekkelijk te zijn voor de werknemer. En om die te overtuigen van de mogelijkheden die het bedrijf biedt om hen te helpen om te leren, te groeien en te ontwikkelen.

Kortom om hen te steunen in de uitbouw van hun verdere carrière.

Bij millenials tellen leren en vooruitgaan in de carrière meer dan bij andere generaties. Ze zijn op zoek naar rollen op het werk die het beste passen bij hun profiel en competenties.

Ze werken ook dan ook graag voor een manager die investeert in hun “groei”. Al is dat iets dat ook andere generaties belangrijk vinden.

Ook vergelijkbaar is dat 20% gevoelig is voor een salarisverhoging ook al staat bij de millenial salaris niet in de top 5 van eisen bij een sollicitatiegesprek.

Er is natuurlijk nog hoop voor de werkgever want in een bredere context kan die noteren dat de millenial doorgroeimogelijkheden; competent, invoelend management en een baan die aansluit op talenten en interesses wil.


Een andere invulling van het engagement, een andere manier van communiceren ? Ongetwijfeld wel maar er liggen dus kansen om de millenials en meteen de andere generaties aan het bedrijf te binden.

0 views
  • Facebook App Icon
  • Twitter App Icon

© 2020 by Moppelhorst / MOPLBOom - Belgium                          moplboom@ruddyvinck.be                            0032 - 478 44 28